資料請求
井上 美奈子

井上 美奈子

健康科学部 福祉心理学科(人間コミュニケーション学科)

教授

博士 (教育経営と統率)

主な経歴

1997 カリフォルニア大サンタバーバラ(UCSB)
博士課程修了 博士(教育経営学)
2000 ニューヨーク大 修士課程修了(TESOL)

専門分野

教育経営学
教育学 TESOL (英語教育学)

担当科目

英語I-1 (前期)
英語I-2 (後期)
英語II-1福祉 (前期)
英語II-1 理学 (前期)
英語II-2 福祉 (後期)
英語II-2 理学 (後期)
異文化比較論 (前期)

主要研究テーマ

・Computer Assisted Language Learning (CALL)
・Content and Language Integrated Learning (CLIL)
・Placement test: efficacy, reliability, validity
・ESP (English for Specific Purpose)
・Students' writing skills
・Impact of COVID-19 on higher education
・Online English learning

所属学会

全国語学教育学会(JALT)
TESOL(Teachers of English to Speakers of Other Language) Inc.
NYS TESOL
大学英語教育学会(JACET)
日本医学英語教育学会(JASMEE)

主要研究業績

論文
Inoue, M. (2020). Preliminary study for paragraph writing instructions. Vol.29 (2). The Word.
Inoue, M. (2021) Impact of COVID-19 on Higher Education in Japan. 29-32, The World. February 2021

Inoue, M. (2021) Response and Reflection on COVID19: The Case of Japan and a university. The 6th IAFOR International Conference on Education ISSN: 2189-1036 – The IAFOR International Conference on Education – Hawaii 2021 Official Conference Proceedings

教科書
Minako Inoue, Mika Takamura, Jason Sturgeon (2017) 健康科学大学 英語I 教科書 English for Rehabilitation, Care and Support Part I (3rd ed.)
Horiuchi,K., Tsuruhara,T., Caraker, R.,Sakamoto, Takamura, M., Sturgeon, J., Inoue,M. et.al. (2020). English for Rehabilitation, Care and Support Physical Therapy Part II,14th edition 健康科学大学「英語II 」理学療法学科 教科書 2020

Horiuchi,K., Tsuruhara,T., Caraker, R.,Sakamoto, Takamura, M., Sturgeon, J., Inoue,M. et.al.(2021). English for Rehabilitation, Care and Support Welfare and Psychology Part II,14th edition 健康科学大学「英語II 」福祉心理学科 教科書

学会発表
Inoue , M. (2019). Vocabulary Teaching and Students’ Perception in an ESP course. The International Academic Forum (IAFOR) The Asian Conference on Education 2019(Tokyo) 2019.11.2.

Inoue, M. (2021) Response and Reflection on COVID19: The Case of Japan and a university. The 6th IAFOR International Conference on Education – Hawaii IAFOR International Conference on Education – Hawaii  2021.1.6.

その他
Senior Reviewer The review committee of The International Academic Forum (iafor) 
The 12th Asian Conference on Education (ACE2020) The International Academic Forum (iafor)  October 31 – November 02, 2020 | Held online from Tokyo, Japan

Review Committee The review committee of The International Academic Forum (iafor) The 6th IAFOR International Conference on Education – Hawaii IAFOR International Conference on Education – Hawaii  January 6, 2021 - Sunday, January 10, 2021

教育・研究に対する考え方

どうすれば英語が上達するの?という質問をよくされます。何かを自分のものにするためには継続と努力が必要になるでしょう。そのためのパワーは目標を持つことであったり、そのことを楽しむことであったり、あるいはその中に何か喜びを見出すことなどだと思います。私は大学院にはいり初めて学ぶことの楽しさを知りました。本や研究、教官やクラスメートから発せされる情報を得ること学ぶことが嬉しくて楽しくて...知識欲が心を充実させてくれました。そんな気持ちを学生にもぜひ経験してほしいと願っています。

ティーチング・ポートフォリオ

2022年度活動状況

1 主な研究活動
(1)専門分野
前年と同じ

(2)研究テーマ
・English for Specific Purpose (ESP) and textbook
・Vocabulary learning and ESP
・Vocabulary size
・Placement test

(3)主要業績
論文 
Inoue, M. :Paragraph Writing Instruction for University Students. The 13th Asian Conference on Education (ACE2021). Conference Proceedings
Inoue, M.: Use of Case Studies in ESP. The World.Vol.31 (2). 24-28.2022

Inoue, M.: Vocabulary-enhanced English for Specific Purpose instructions for physical therapy. The 8th IAFOR International Conference on Education ISSN: 2189-1036 – The IAFOR International Conference on Education – Hawaii 2023 Official Conference Proceedings. 2023.2.

Inoue, M.: Reforming English Curriculum for Students With a Low Level of English Proficiency. The 3rd Southeast Asian Conference on Education. – The IAFOR International Conference on Education – Singapore 2023 Official Conference Proceedings. 2023.3.

著書
Horiuchi,K., Tsuruhara,T., Caraker, R.,Sakamoto, Takamura, M., Sturgeon, J., Inoue,M. et.al. (2023). English for Rehabilitation, Care and Support. Human Communication Part II,16th edition 健康科学大学「英語II 」人間コミュニケーション学科 教科書 2023

Horiuchi,K., Tsuruhara,T., Caraker, R.,Sakamoto, Takamura, M., Sturgeon, J., Inoue,M. et.al. (2023). English for Rehabilitation, Care and Support. Part I,4th edition 健康科学大学 健康科学部 教科書 2023

学会発表
Inoue, M.(2022):Paragraph Writing Instruction for University Students. The 13th Asian Conference on Education (ACE2021)

Inoue, M.(2023): Vocabulary -enhanced English for Specific Purpose Instructions for Physical therapy. The 8th IAFOR International Conference on Education – Hawaii 2023.                            

Inoue, M.(2023): Reforming English Curriculum for Students With a Low Level of English Proficiency. The 3rd Southeast Asian Conference on Education. – The IAFOR International Conference on Education – Singapore 2023 February 10-13.

その他の研究活動
・Measuring students’vocabulary size
・ESP(English for Specific Purpose) Vocabulary learning and teaching
・Placement test and its relation to the students’ performance in class
・Students& difficulty in writing

2 主な教育活動
講義・演習
前期;英語I-1(1年生)/英語Ⅱ-1(理学療法学科) (2年生)/ 英語Ⅱ-1(福祉心理学科) (2年生) 異文化比較論(1,2年生)
後期;英語I-2(1年生) /英語Ⅱ-2(理学療法学科) (2年生)/ 英語Ⅱ-2(福祉心理学科) (2年生) 生命学(1,2年生)

その他
大学院進学生のための受験講座

3 主な学内活動
図書・紀要編集委員会 人権問題対策委員会 年報委員 入試関連委員

4 主な社会活動
所属学会とその役職
・TESOL  Teachers of English to Speakers of Other Languages, Inc.
・NYS TESOL New York State Teachers of English to Speakers of Other Languages
・Hawaii TESOL Hawaii State Teachers of English to Speakers of Other Languages
・JALT The Japan Association for Language Teaching 全国語学教育学会
・JACET The Japan Association of College English Teachers 大学英語教育学会
・JASMEE Japan Society for Medical English Education 日本医学英語教育学会

各種審議会
・大学コンソーシアムやまなし留学生スピーチ実行委員会委員

その他の社会的活動
・The 7th IAFOR International Conference on Education in Hawaii (IICE2022) Review Committee reviewer

・The 3rd Southeast Asian Conference on Education(SEACE2023) Review Committee reviewer

・The 3rd Southeast Asian Conference on Education(SEACE2023) 2023 Feb 10-13 Session chair

・The 8th IAFOR International Conference on Education in Hawaii (IICE2023) Review Committee reviewer

その他

健康科学大学は教職員と学生が協力しオリジナルの英語教科書を完成させました。現在の1、2年生がこの教科書で‘使える英語’‘将来に役立つ英語’を学んでいます。医療やリハビリに関する英単語や英語表現、また自分のことや学校のことを表現する方法などは実生活あるいは将来の職場で役に立つと思われます。